Utnyttja fordonsflottan maximalt. GPS-tracking ger nya möjligheter

GPS sändare på "boomerang" uppdrag.. Skicka samma sändare om & om igen för ökad säkerhet i värdefulla försändelser.

GPS sändare på 'boomerang' uppdrag. Leverantören lägger med GPS-trackern med godset i ett returemballage och kan själv via en webbportal följa var kollit befinner sig.


Fråga: Hur kan ett åkeri vara säker på att deras fordon kommer till rätt plats i rätt tid?
Svar: Med en medföljande GPS-tracker där det går att följa paketen tur och retur

För att vara helt säker på att ens paket kommer till rätt adress och kund finns så kallade GPS-trackers. Det är en produkt som är framtagen för åkerier och vagnparksägare som förflyttar paket och vill veta exakt var deras skickade gods finns. Proceduren är enkel. Leverantören lägger med GPS-trackern med godset i ett returemballage och kan själv via en webbportal följa var kollit befinner sig.
Paketet kan kontrolleras i realtid och underlättar därmed planeringen för omlastning och mottagning av gods eftersom kunden kan vet på minuten när försändelsen kommer. När kollit sedan kommit fram skickar mottagaren tillbaka trackern i en vadderad påse som kan användas på nytt. GPS-trackers fungerar dessutom lite som sändare. Skulle paketet försvinna eller bli stulet på vägen så leds man direkt till ”tjuvarna” eftersom trackern alltid åker med paketen i den dolda påsen.

Efter uppgörelse med godsmottagaren så övervakas försändelser då & då med GPS sändare. Efter avslutat resa postas trackern tillbaks för ett nytt uppdrag.

Efter uppgörelse med godsmottagaren så övervakas försändelser då & då med GPS sändare. Efter avslutat resa postas trackern tillbaks för ett nytt uppdrag.

Tidigare har liknande teknik varit förbehållet större åkerier, värdetransportföretag, polis och räddningstjänst. Priset har varit en tröskel att ta sig över för mindre aktörer på grund av höga månadskostnader. Idag kostar knappt GPRS-trafiken någonting längre. GPS-trackers blir också smartare med tiden i takt med att priset går ner. Nu är de nere på cirka 500 kronor i månaden per fordon, det vill säga cirka 15 kronor per dag. Med tanke på hur mycket diesel och tid som spills i onödan så är det små kostnader i förhållande till vad som sparas ur både miljö och kostnadssynpunkt. Den nya prisnivån gör att trackern kan vara tillgängligt för alla, vare sig det är budfirmor, mindre åkerier, grävmaskiner. Alltså inte bara för de största instanserna.