Sotenäs inför Eco driving försök i kommunens bilar

adm@gpslogik.se Okategoriserade

Sotenäs inför Eco drivings försök i kommunens bilar

– Vi vill komma åt slarvet med kommunens bilar. Dessutom är det en miljöfråga, säger Mats-Ove Svensson, kommunchef i Sotenäs.

Vägverket undersökte 2008 flera kommuner i västra Sverige inom ramen för kommunsamverkan trafiksäkerhet och miljö (Kustom). Rapporten visade att flera kommunanställda bröt mot hastighetsbestämmelserna när de körde kommunens tjänstebilar.

Med GPS-utrustning i tjänstebilarna granskades fordon från Sotenäs, Strömstad, Tanum, Munkedal, Åmål, Färgelanda, Mellerud och Bengtsfors. Granskningen visar att i alla kommuner fanns det fartsyndare. Dessutom kördes det för fort på 25 procent av de vägsträckorna i granskningen.

Övervakningssystem

Mot bakgrund av detta har Sotenäs kommun beslutat att installera ett övervakningssystem i tio av kommunens 80 tjänstebilar.

– Vi vill ha bättre struktur, vi vill komma åt slarvet med kommunes bilar. För det körs alldeles för fort. Sen är det en miljöfråga också, säger kommunchef Mats-Ove Svensson.

Systemet, kallat ISA, kan exempelvis mäta bilarnas bränsleförbrukning och uppmana föraren att köra mer miljövänligt, sk Eco-driving.

Vill ha bättre koll

– Vi har 110 bilar inom förvaltningen som tankas för 2 miljoner kronor per år. Vissa av dem har gått 400 mil, andra 4000 och vi har dålig koll på när de behöver servas eller besiktas. Totalt har vi försäkringskostnader för 300 000 kr per år för bilarna. Med ISA kan vi få bättre kontroll och minska våra utgifter, säger Bo Hallgren, teknisk chef på Sotenäs kommun.

Dessutom kan systemet också varna om föraren kör för fort. Enligt Bo Hallgren är det emellertid inte förarkontroll man eftersträvar.

– Visst kan vi se om en bil körts för fort på en viss sträcka. Eller om den tankas ovanligt mycket.

Är det rimligt att kommunen ägnar sig åt trafikövervakning? Det är väl polisens jobb?

– Men är det då rimligt att man kör som en buse med kommunens egendom? Inte lånar man väl kompisens bil och buskör den för att sedan lämna tillbaka den utan att säga vilka fel man orsakat. Så ska man inte heller göra med kommunens bilar.

Men ska chefen bestämma hur den anställde kör?

– Det har han gjort redan före systemet. De anställda har fått veta att de ska vara försiktiga med kommunens bilar. Det handlar om respekt.

Vägverket står för halva kostnaden när systemet införs i tio av kommunens 110 bilar under en utvärderingsperiod.